Schiţă infraclimatică a unui autoturism

Nu de puţine ori temperaturile pe care le auzim raportate în mod oficial nu se potrivesc deloc cu ceea ce (re)simţim. Nu reluăm aici discuţia legată de modul în care sunt realizate observaţiile meteorologice oficiale, dar merită să aruncăm o privire asupra temperaturilor pe care suntem nevoiţi să le suportăm în diverse medii în care activăm.

Subiectul pe care îl tratăm aici se situează la limita dintre infraclimatologie (clima spaţiilor închise) şi bioclimatologie (clima resimţită de om). Ne dorim să începem discuţia cu o schiţă infraclimatică a interiorului unei maşini, mediu în care mulţi dintre noi sunt obligaţi să îşi petreacă părţi consistente din zi. În articolul de faţă o să înţelegem, în mare, ce se întâmplă, sub aspect termic, într-un autoturism fără aer condiţionat. Subiectul investigaţiei l-a constituit un autoturism Matiz, de culoare galbenă, cu geamurile din spate şi luneta foliate. Senzorul care a cules datele din jumătate în jumătate de oră a fost amplasat în interiorul maşinii într-o poziţie care nu s-a aflat în bătaia directă  a Soarelui. Ziua aleasă pentru observaţii a fost ziua cea mai caldă din această vară până acum, vineri,  20 iunie, când temperatura a urcat până la 37,3°C la staţia meteorologică Iaşi.

26_06_2012_schita_infraclimatica

Faţă de ceea ce s-a întâmplat la staţia meteorologică, mersul temperaturii în autoturimul monitorizat subliniază un comportament foarte dependent de expunerea la radiaţia solară şi ventilarea involuntară determinată de angrenarea în trafic. Dincolo de caracterul impresionant al faptului că temperaturile înregistrate în interiorul maşii expuse la Soare au ajuns până la 66,1°C mai putem sublinia câteva trăsături interesante:

-temperaturile sunt mai mari chiar dimineaţa în autoturismul aflat în mişcare sub bătaia Soarelui în ciuda ventilării mecanice;

-umbra unor clădiri masive e mai eficientă decât umbrirea generată de adăpostul meteorologic;

-maximul termic din interiorul autoturismului se produce la cca. 90 de minute după producerea maximului în mediul ambiant;

-chiar după apusul Soarelui interiorul maşinii se menţine cu până la 5-7°C mai cald faţă de mediul ambiant.

Cam acestea ar fi pe scurt condiţiile termice în care activează câteva categorii profesionale destul de numeroase (distribuitori, taximetrişti, şoferi de tir etc). Drept umilă consolare, acest articol le este delicat.

La următorul val de căldură încercăm să vedem ce pătimeşte un lucrător într-o şaormărie.

Author
By
@

Readers Comments

comments powered by Disqus
Mergi către siteul stației

videoclipuri educative

Estimări

Un debut în forță al iernii

28th noiembrie, 2018

Ne mai despart două zile până la debutul calendaristic al iernii, dar cu toate acestea, valorile minime de temperatură așteptate pentru dimineața zilei de 1 decembrie ...

Condiții Meteo

Un debut de Gerar în prag de iarnă

1st decembrie, 2018

De astăzi, oficial, este iarnă în conformitate cu data din calendar. Cu toate acestea, minimele primei dimineți de iarnă au fost unele potrivite pentru mijloc de ...

Debutul timid al iernii 2018-2019 – Moldova

17th noiembrie, 2018

Așa cum doream în cea mai recentă postare pe pagina noastră de facebook, am realizat distribuția spațială a stratului de zăpadă depus în Moldova apuseană la ...

Condiții sinoptice

Debutul oficial al toamnei peste Moldova

24th septembrie, 2018

În ultimii ani vara lasă loc cu adevărat toamnei în preajma echinocțiului de toamnă, regulă ce s-a verificat și în acest an. Răcirea a fost una ...

Vă era dor de puțină instabilitate atmosferică?

11th august, 2018

După o primă decadă de august în care precipitațiile au apărut ocazional, îndeosebi la deal și munte, în peisaj se întrevăd unele schimbări pe termen scurt ...

Mergi către siteul stației

videoclipuri educative

Estimări

Un debut în forță al iernii

28th noiembrie, 2018

Ne mai despart două zile până la debutul calendaristic al iernii, dar cu toate acestea, valorile minime de temperatură așteptate pentru dimineața zilei de 1 decembrie ...

Condiții Meteo

Un debut de Gerar în prag de iarnă

1st decembrie, 2018

De astăzi, oficial, este iarnă în conformitate cu data din calendar. Cu toate acestea, minimele primei dimineți de iarnă au fost unele potrivite pentru mijloc de ...

Debutul timid al iernii 2018-2019 – Moldova

17th noiembrie, 2018

Așa cum doream în cea mai recentă postare pe pagina noastră de facebook, am realizat distribuția spațială a stratului de zăpadă depus în Moldova apuseană la ...

Condiții sinoptice

Debutul oficial al toamnei peste Moldova

24th septembrie, 2018

În ultimii ani vara lasă loc cu adevărat toamnei în preajma echinocțiului de toamnă, regulă ce s-a verificat și în acest an. Răcirea a fost una ...

Vă era dor de puțină instabilitate atmosferică?

11th august, 2018

După o primă decadă de august în care precipitațiile au apărut ocazional, îndeosebi la deal și munte, în peisaj se întrevăd unele schimbări pe termen scurt ...

Schiţă infraclimatică a unui autoturism

26th iunie, 2012

Nu de puţine ori temperaturile pe care le auzim raportate în mod oficial nu se potrivesc deloc cu ceea ce (re)simţim. Nu reluăm aici discuţia legată de modul în care sunt realizate observaţiile meteorologice oficiale, dar merită să aruncăm o privire asupra temperaturilor pe care suntem nevoiţi să le suportăm în diverse medii în care activăm.

Subiectul pe care îl tratăm aici se situează la limita dintre infraclimatologie (clima spaţiilor închise) şi bioclimatologie (clima resimţită de om). Ne dorim să începem discuţia cu o schiţă infraclimatică a interiorului unei maşini, mediu în care mulţi dintre noi sunt obligaţi să îşi petreacă părţi consistente din zi. În articolul de faţă o să înţelegem, în mare, ce se întâmplă, sub aspect termic, într-un autoturism fără aer condiţionat. Subiectul investigaţiei l-a constituit un autoturism Matiz, de culoare galbenă, cu geamurile din spate şi luneta foliate. Senzorul care a cules datele din jumătate în jumătate de oră a fost amplasat în interiorul maşinii într-o poziţie care nu s-a aflat în bătaia directă  a Soarelui. Ziua aleasă pentru observaţii a fost ziua cea mai caldă din această vară până acum, vineri,  20 iunie, când temperatura a urcat până la 37,3°C la staţia meteorologică Iaşi.

26_06_2012_schita_infraclimatica

Faţă de ceea ce s-a întâmplat la staţia meteorologică, mersul temperaturii în autoturimul monitorizat subliniază un comportament foarte dependent de expunerea la radiaţia solară şi ventilarea involuntară determinată de angrenarea în trafic. Dincolo de caracterul impresionant al faptului că temperaturile înregistrate în interiorul maşii expuse la Soare au ajuns până la 66,1°C mai putem sublinia câteva trăsături interesante:

-temperaturile sunt mai mari chiar dimineaţa în autoturismul aflat în mişcare sub bătaia Soarelui în ciuda ventilării mecanice;

-umbra unor clădiri masive e mai eficientă decât umbrirea generată de adăpostul meteorologic;

-maximul termic din interiorul autoturismului se produce la cca. 90 de minute după producerea maximului în mediul ambiant;

-chiar după apusul Soarelui interiorul maşinii se menţine cu până la 5-7°C mai cald faţă de mediul ambiant.

Cam acestea ar fi pe scurt condiţiile termice în care activează câteva categorii profesionale destul de numeroase (distribuitori, taximetrişti, şoferi de tir etc). Drept umilă consolare, acest articol le este delicat.

La următorul val de căldură încercăm să vedem ce pătimeşte un lucrător într-o şaormărie.

hajimete-binary.seesaa.net
By
@
backtotop